lördag 27 september 2008

27 september - Ännu ett stycke ur min bok

Tänkte jag skulle lägga ut ett stycke till ut min bok. Läs och ge gärna konsturktiv kritik :D

Johanna satt på tåget och kollade ut genom fönstret. Vanlig svensk granskog svischade förbi utanför. Hon vände huvudet bort från fönstret och kollade istället på sätet bredvid sig. Där satt Linus och sov. Hans mun var vidöppen och hans huvud vaggade långsamt i takt till tågets rörelser. Hon hade känt honom i ett och ett halvt år nu. Ett och ett halvt år hade det gått sen den där semestern till Skåne. Det var konstigt egentligen, hon kunde inte komma ihåg hur de först hade träffats. Hon kom ihåg att det var de första dagarna i Skåne men hon kunde inte för sitt liv komma ihåg något mer än det. Samma sak gällde för Viktor och Klara. Det gick inte att komma ihåg varför hon först gillat dem eller vad de hade pratat om.
När hon tänkte efter så kunde hon egentligen inte komma ihåg hur hon träffat några av dem kompisar hon hade känt i mer än ett år.
”Linus”, viskade hon och ruskade honom lite lätt, ”Linus, vakna!”
Han gnällde till lite och öppnade långsamt sina fina blåa ögon.
”Vadvilldumig?”
”Kommer du ihåg hur vi träffades?”
”Ja. I Skåne.”, sa han, vände på huvudet och slöt ögonen igen. Hans lugg föll ner över ansiktet och han gjorde inget för fixa det.
”Ja det vet jag. Men minns du hur? Minns du var vi pratade? Vad vi pratade om? Minns du varför du gillade mig?”
Linus öppnade ögonen och vände sig mot henne. Han la huvudet på sned och tycktes fundera. Rynkorna i hans panna fick honom att se ännu snyggare än ut än han var.
”Nej.”, sa han tveksamt, ”Nej, jag kommer inte ihåg. Jag kommer inte ihåg hur jag träffade Viktor och Klara heller.”
”Visst är det konstigt?”, sa Johanna lättat. Hon var glad över att Linus förstod vad hon menade. Fast det gjorde han egentligen alltid. Det var en av dem sakerna som var så bra med Linus. Han förstod alltid vad hon menade.
”Mmm… konstigt.”
”Mmm… Marabou.”
”Åhå. Very funny.”
Med ett skrikande ljud började tåget bromsa in. De var framme i Göteborg. Linus och Johanna samlade ihop sina grejer. Johanna sprang mot dörrarna och stod och väntade på att de skulle öppnas innan tåget ens hade stannat. Linus var strax bakom henne.
”Dem kanske inte är här än.” , sa han.
”Eller så kanske dem är här. Och i så fall vill jag träffa dem så snabbt som möjligt.
”Your the boss.” , sa Linus och slog ut med armarna, som ett tecken på att han gav sig.
Tåget stannade och den lilla dörren öppnades. Linus andades ut. Han hade lite klaustrofobi och det lilla utrymmet dem stod i just nu gillade han inte. Johanna hoppade ner på perrongen och tittade sig ivrigt omkring. Plötsligt fick hon syn på den där basebollkepsen som han alltid bar. Johanna skrek rakt ut, rusade iväg och kastade sig i famnen på Viktor och Klara.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra, Mirjam! Mycket, mycket bra. Det enda jag kan klaga på är att det står "dem" på ett ställe där det ska stå "de", men det är typ en gång så det gör ju precis inget. Men allvarligt, Mirjam. Jättebra!

Anonym sa...

Jag håller med Agnes, det är väldigt mycket bra! Ja, jag vet om att man inte kan säga så men jag gör det iaf.
Det jag kan klaga på är att när hon försöker lista ut hur hon träffade dem som väckte hon VIKTOR men pratade med LINUS. Men annars väldigt bra <3

Anonym sa...

oh. me like 8)
haha
Den är fet bra mirjam, jag vill läsa mooore! /HANNANANANANA

Anonym sa...

nu tror jag att jag har fixat det ni kommenterade om. iris, det finns en annan kille som heter viktor så jag blandade visst ihop det.
kram på er <3<3

Anonym sa...

mirjam. lägg in mera!
Jag vill läsa mera, mera, mera :DD
kraaaaaaaaaaaaam på dig <3

Anonym sa...

asså mirrebirrrrrrre.
Varje gång jag kollar om du har uppdaterat ngt så ser jag dehär inlägget och då vill jag bara veta mera :DDDD
tihi. <33